És itt kapcsolódok most az egészen picikkel való játékhoz – nem csak játékszerekre érvényes ez, hanem mindenféle játéktevékenységre. Ilyen pl. a “kukucs” játék, amikor anya elbújik egy kendő mögé, majd visszajön.

Már az is új és izgalmas a baba számára, amikor először felemeli az ágyról a fejét, testhelyzetet vált vagy átfordul, hiszen mást és mást láthat a szemével. Később pedig már nyúl valamiért, kúszik, mászik, felül, feláll, sétál és megszerez olyan dolgokat, amiket addig még soha. Csuda jó mulatságnak tartja!

A kisbabák már akkor is játszanak, amikor még az összehangolt mozgásra nem képesek. Felfigyelnek a csörgő hangjára, a pörgő-forgó játék élénk színeire. Ilyenkor megfigyelik ezt a szokatlan mozgást, az esetleges hanghatásokat.

Nyílik a világ
Egy 3 hónapos baba számára, aki már bizonyos viselkedési formákat ismer, nem újdonság, mégis csinál bizonyos tevékenységeket, mert örömet okoz neki. Ilyen pl. a gőgicsélés, ami nem csak hangzásában ad örömet, de egyben izomjáték is. Egy olyan izomérzés megismétlése (vagy buborék okozta ajak- és szájstimulálás), ami önmagában is örömet okoz, éppen ezért játékosnak tekinthető.

Szintén ilyen játék, amikor a gyermek szüntelenül ismételgeti a nyúlást, fogást, a tárgyak közelítését, eltolását, felfordítását, mintha a látásnak, a mozgásnak, az erőkifejtésnek az összehangolását, a manipuláló cselekvést gyakorolná.

Ugyanez az indítéka „a mágikus mozdulatoknak” is, azaz amikor a gyerek megtanul egy mozdulatot és ezt játssza el sokszor egymás után. Ezek az ún. funkciós játékok. A játék indítéka a funkciós öröm. Ez az életünk során végig megmarad, de jelentősége csökken.

Ismétlődő minták
Amikor a gyerek nagyobbacska lesz, akkor érdemes megfigyelni, hogy milyen játékokat választ gyakran, mihez tér vissza, mi érdekli, mert ezek a korai döntések beszédesek lehetnek. Rájöhetünk, hogy mi lesz a későbbi érdeklődése, mire van hajlama.

  • Inkább a zene vonzza vagy a mozgás?
  • Esetleg elemző gondolkodású vagy nagy képzelő erővel bír?
  • Alapos vagy szétszórt?
  • Szívesen rak össze vagy szed szét dolgokat?

Itt az ismétlés öröme azért is van, hogy az „én csinálom”, „én idézem elő”, „én okoztam” tapasztalati élményekkel a gyermek bizonyosságot szerezzen saját énjéről.

A kutatók folyamatosan vizsgálják, hogy ezek a gyermekkori tipikus játék vonások megmaradnak-e felnőtt korban is.