Vegyük példának az életet!
Ahhoz, hogy megértsd mit és hogyan játsszál a kisbabáddal, hadd meséljek el egy történetet:
Képzelj el egy 2 év körüli gyermeket, aki egy játékokkal teli szobában először egy játékra összpontosít. Megvizsgálja azt, megnézi a benne rejlő lehetőségeket, kipróbálja, azután játszani kezd vele, ütögeti, darabokra szedi, összerakja, felborítja, felépíti, elviszi egyik helyről a másikra, majd ráun.
Ezután egy másik tárgy, egy másik játék lesz számára fontosabb, amivel megismétli ugyanezt a művelet sort, és így tovább egyenként az összes játékszerrel. Később előfordul, hogy visszatér egy már megismert játékhoz, és még alaposabban megismerkedik vele.
Ebben az életképben is felismerhetőek a játék alapelvei:
- az újdonság varázsa
- az új játék egy idő után, de általában azonnal felkelti a figyelmét
Az újdonság ereje
Az újdonság elve minden ember számára kulcsfontosságú! Az ember könnyebben megjegyzi a legelső dolgokat (legyen az élmény vagy egy tárgy), az új élmények, az új tapasztalatok hajtanak előre mindenkit. Gondold csak végig, van-e most olyan dolog az életedben, amit eddig még nem csináltál. És ha most azt mondanák, hogy megteheted, megtennéd? Vagy a tiéd lehetne valami, ami eddig még nem volt az, elfogadnád?
Egy gyermek életében nagyon sok ilyen dolog lehet, nagyon tudnak lelkesedni valamiért. Viszont nem azzal éred el a legnagyobb sikert, ha minél több és több új játékot veszel meg a gyermekednek. Hiszen egy játékkal nagyon sokféleképpen lehet játszani. Neked szülőként az is a feladatod, hogy ebben segítsd őt. Mutass példát, mi mindent lehet játszani egy-egy játékkal. Pl. gondold csak végig miért is lehetett robanásszerűen nagy sikere a LEGO-nak.
Azok a gyermekek, akik egy-egy játékkal megtanulnak sokféle dolgot csinálni, automatikusan egyre több és több időt töltenek a világ dolgainak felfedezésével. Később a semmiből is tudnak játékokat gyártani. Az ilyen gyerekek felnőtt korukban is kreatívabbak lesznek.
Ne mondd, hogy nem vagy kreatív…rugaszkodj el a negatív képtől. Gondolj bele, mennyi mindent tudsz csinálni a kezeddel vagy a lábaddal. Mennyivel érdekesebb és játékosabb az elpakolás – közösen a gyermekkel – ha pl.
- lábaddal kell betenni a dobozba a játékokat
- csukott szemmel kell megkeresni és eltenni a játékokat
- az ügyetlenebbik kézzel kell megfogni azokat
- egy kislapáttal és seprűvel kell helyre tenni…
És így tovább.
Ha mégis kell egy kis lökés ezekhez az ötletekhez, vagy brainstorming-ra vágysz, kérj tőlem konzultációt vagy legyél mentoráltam.
Újra és újra…
Nézzük csak meg még egyszer az előző életképet!
Mit csinál a gyermek? Visszatér egy már megismert játékhoz, hogy újra és mélyrehatóbban feltérképezze, hogy az adott játék mire való. Kísérletezni kezd vele, ez a tematikus variációk elve. Miután a játék kínálta összes lehetőséget kipróbálta, további kutatásra indul, mert hajtja az újdonság iránti vágy.