Ismerd meg ebből az útmutatóból a játék szerepének fontosságát, amely babád születésének első pillanatától kezdve jelen lesz a mindennapjaitokban! Azt is elárulom, hogy mit nevezek én tudatosan kreatív gyereknevelésnek?
Miért olyan fontos a játék?
Középpontban a játék
Nálam mindig is nagyon hangsúlyos szerepet kapott a játék, mint fejlesztési folyamat. Így nem csoda, hogy valamilyen formában majdnem minden tananyagomban érintem ezt a témát itt a Virtuális iskolámban. Egyszerűen nem tudom és nem is akarom kikerülni, hiszen minden egyes nap amit a gyermekünkkel töltünk az új játékok egész sorát kínálja, ami nemcsak élvezetesebbé teszi a közös időt, de meg is könnyíti a mindennapi tevékenységünket, nem utolsó sorban pedig közelebb áll a gyermeki lélekhez, sőt segíti a tanulás, fejlődés folyamatát.
Az örömért játszunk
A játék már csecsemőkortól kezdve fontos része a tanulási folyamatnak. Bizonyos mértékig még felnőttként is játszunk, hiszen a legnagyobb teljesítményeink gyökerei a gyermekkori játékainkból eredeznek. A játékosság az alapja a költészetnek, az irodalomnak, a zenének, a művészetnek, a színjátszásnak, a sportnak, de még a tudományos kutatásnak is.
Fontos! A játék legfőbb jellemzője, hogy a tevékenység önmagáért a játékért történik. A célja nem egy szükséglet vagy vágy kielégítése, hanem a játék örömének az átélése. A játék örömet szerző tevékenység még akkor is, ha nincs látható jele (mosolygás, nevetés, derűs jókedv). A játék spontán és önkéntes cselekvés.
A gyermek maga dönti el, hogy játszik-e vagy sem és hogy mit. De ahogyan a mosolygás, úgy a játék is ragadós. Ha nem adod fel, ha kitartó vagy, a hangulatod átragad a gyermekedre és feledteti a rossz kedvet. Én azt mondom, hogy minden helyzetbe érdemes beépíteni a játékot, és már önmagában az egy csodálatos művészet, hogy ezzel a játékossággal még valamilyen célt is elérhetünk.
Hol a határ?
„Ne játssz az étellel!” „Ne játssz evés közben!” – halljuk sokszor, máskor pedig talán pont ugyanaz a személy vágja fel a húst „kis katonákra” vagy „repíti be a falatkát” a baba szájába.
Akkor hogy is van ez? Hol van a határ? Mit engedjek meg és mit ne? A Szelényi Anya Akadémián erre is választ kapsz. Ha nem is azonnal, de el fogsz jutni arra a szintre, hogy megérezd, mikor fér bele még egy kör meseolvasás az esti lefekvés előtt. Mi az, ami biztos, hogy elkerülendő, vagy milyen jelei vannak annak, hogy ha tovább folytatjátok a játékot, akkor a következő pillanatban már a falon lesz az étel.
Ez egyfajta művészet, a tudatosan kreatív gyereknevelés művészete, ahogy én hívom.
Tudatosan kreatív gyereknevelés
Ezt a kifejezést én találtam ki, annak ellenére, hogy egyértelmű, kifejtem:
A játékot a valóság táplálja, ami így szoros kapcsolatban áll és fejlődik más funkciókkal, pl. a kreativitással, problémamegoldással, beszédfejlődéssel, társkapcsolatokkal. A játék így segíti majd a gyermeket az energiafelesleg levezetésében, kielégíti a mozgás- és cselekvésvágyát.
A legkorábbi időszaktól kezdve gazdagítja a gyermek ismereteit, tapasztalatait, segíti a világ megismerését, a körülötte lévő tárgyak tulajdonságainak megtapasztalását és azt is, hogy mit tud velük csinálni. Eközben gyakorolja az újonnan elsajátított mozgásokat, tevékenység módokat.
Megtanul figyelni, érdeklődést követve egyre hosszabb ideig elmélyülten tevékenykedni. Megtanul majd tervet készíteni, előre elképzelni, megvalósítani.
Megismeri a nehézségek, akadályok leküzdésének örömét. Fejleszti a fantáziáját, segít megfigyelni, megismerni a felnőttek életét.
A játék folyamata és a játékevolúció
Vegyük példának az életet!
Ahhoz, hogy megértsd mit és hogyan játsszál a kisbabáddal, hadd meséljek el egy történetet:
Képzelj el egy 2 év körüli gyermeket, aki egy játékokkal teli szobában először egy játékra összpontosít. Megvizsgálja azt, megnézi a benne rejlő lehetőségeket, kipróbálja, azután játszani kezd vele, ütögeti, darabokra szedi, összerakja, felborítja, felépíti, elviszi egyik helyről a másikra, majd ráun.
Ezután egy másik tárgy, egy másik játék lesz számára fontosabb, amivel megismétli ugyanezt a művelet sort, és így tovább egyenként az összes játékszerrel. Később előfordul, hogy visszatér egy már megismert játékhoz, és még alaposabban megismerkedik vele.
Ebben az életképben is felismerhetőek a játék alapelvei:
- az újdonság varázsa
- az új játék egy idő után, de általában azonnal felkelti a figyelmét
Az újdonság ereje
Az újdonság elve minden ember számára kulcsfontosságú! Az ember könnyebben megjegyzi a legelső dolgokat (legyen az élmény vagy egy tárgy), az új élmények, az új tapasztalatok hajtanak előre mindenkit. Gondold csak végig, van-e most olyan dolog az életedben, amit eddig még nem csináltál. És ha most azt mondanák, hogy megteheted, megtennéd? Vagy a tiéd lehetne valami, ami eddig még nem volt az, elfogadnád?
Egy gyermek életében nagyon sok ilyen dolog lehet, nagyon tudnak lelkesedni valamiért. Viszont nem azzal éred el a legnagyobb sikert, ha minél több és több új játékot veszel meg a gyermekednek. Hiszen egy játékkal nagyon sokféleképpen lehet játszani. Neked szülőként az is a feladatod, hogy ebben segítsd őt. Mutass példát, mi mindent lehet játszani egy-egy játékkal.
Gondold csak végig miért is lehetett robanásszerűen nagy sikere a LEGO-nak.
Azok a gyermekek, akik egy-egy játékkal megtanulnak sokféle dolgot csinálni, automatikusan egyre több és több időt töltenek a világ dolgainak felfedezésével. Később a semmiből is tudnak játékokat gyártani. Az ilyen gyerekek felnőtt korukban is kreatívabbak lesznek.
Ne mondd, hogy nem vagy kreatív…rugasszkodj el a negatív képtől. Gondolj bele, mennyi mindent tudsz csinálni a kezeddel vagy a lábaddal. Mennyivel érdekesebb és jétékosabb az elpakolás – közösen a gyermekkel – ha pl.
- lábaddal kell betenni a dobozba a játékokat
- csukott szemmel kell megkeresni és eltenni a játékokat
- az ügyetlenebbik kézzel kell megfogni azokat
- egy kislapáttal és sperűvel kell helyretenni…
És így tovább.
Ha mégis kell egy kis lökés ezekhez az ötletekhez, vagy brainstorming-ra vágysz, kérj tőlem konzultációt vagy legyél mentoráltam.
Újra és újra…
Nézzük csak meg még egyszer az előző életképet!
Mit csinál a gyermek? Visszatér egy már megismert játékhoz, hogy újra és mélyrehatóbban feltérképezze, hogy az adott játék mire való. Kísérletezni kezd vele, ez a tematikus variációk elve. Miután a játék kínálta összes lehetőséget kipróbálta, további kutatásra indul, mert hajtja az újdonság iránti vágy.
Babajáték – vagyis miért játsszunk tudatosan a kisbabával már a csecsemő korától kezdve?
És itt kapcsolódok most az egészen picikkel való játékhoz – nem csak játékszerekre érvényes ez, hanem mindenféle játéktevékenységre. Ilyen pl. a “kukucs” játék, amikor anya elbújik egy kendő mögé, majd visszajön.
Már az is új és izgalmas a baba számára, amikor először felemeli az ágyról a fejét, testhelyzetet vált vagy átfordul, hiszen mást és mást láthat a szemével. Később pedig már nyúl valamiért, kúszik, mászik, felül, feláll, sétál és megszerez olyan dolgokat, amiket addig még soha. Csuda jó mulatságnak tartja!
A kisbabák már akkor is játszanak, amikor még az összehangolt mozgásra nem képesek. Felfigyelnek a csörgő hangjára, a pörgő-forgó játék élénk színeire. Ilyenkor megfigyelik ezt a szokatlan mozgást, az esetleges hanghatásokat.
Nyílik a világ
Egy 3 hónapos baba számára, aki már bizonyos viselkedési formákat ismer, nem újdonság, mégis csinál bizonyos tevékenységeket, mert örömet okoz neki. Ilyen pl. a gőgicsélés, ami nem csak hangzásában ad örömet, de egyben izomjáték is. Egy olyan izomérzés megismétlése (vagy buborék okozta ajak- és szájstimulálás), ami önmagában is örömet okoz, éppen ezért játékosnak tekinthető.
Szintén ilyen játék, amikor a gyermek szüntelenül ismételgeti a nyúlást, fogást, a tárgyak közelítését, eltolását, felfordítását, mintha a látásnak, a mozgásnak, az erőkifejtésnek az összehangolását, a manipuláló cselekvést gyakorolná.
Ugyanez az indítéka „a mágikus mozdulatoknak” is, azaz amikor a gyerek megtanul egy mozdulatot és ezt játssza el sokszor egymás után. Ezek az ún. funkciós játékok. A játék indítéka a funkciós öröm. Ez az életünk során végig megmarad, de jelentősége csökken.
Ismétlődő minták
Amikor a gyerek nagyobbacska lesz, akkor érdemes megfigyelni, hogy milyen játékokat választ gyakran, mihez tér vissza, mi érdekli, mert ezek a korai döntések beszédesek lehetnek. Rájöhetünk, hogy mi lesz a későbbi érdeklődése, mire van hajlama.
- Inkább a zene vonzza vagy a mozgás?
- Esetleg elemző gondolkodású vagy nagy képzelő erővel bír?
- Alapos vagy szétszórt?
- Szívesen rak össze vagy szed szét dolgokat?
Itt az ismétlés öröme azért is van, hogy az „én csinálom”, „én idézem elő”, „én okoztam” tapasztalati élményekkel a gyermek bizonyosságot szerezzen saját énjéről.
A kutatók folyamatosan vizsgálják, hogy ezek a gyermekkori tipikus játék vonások megmaradnak-e felnőtt korban is.
Mire számíts, ha a Szelényi Anya Akadémián tanulsz?
Az Anya Tananyag Bázisban részletesen elmondom, hogy milyen játékokat érdemes játszani a babával életkorának és fejlettségi szintjének megfelelően.
A Szelényi Anya Akadémia tananyagaiból meg fogod ismerni, hogy mit is tud már az újszülött, hogy sokkal érzékenyebb és tevékenyebb lény, mint azt régebben hitték. Megismered majd, hogy mennyi mindent képes már érzékelni a világból, a körülötte zajló történésekből. Eleinte az anya (vagy az elsődleges gondozója, vagyis az apa, vagy nagyszülő, aki mindig vele van) jelenti az ingereket nyújtó külvilágot, mind személyében, mind a hozzá kapcsolódó tárgyi világában. S az is tény, hogy az első időben a baba napjai nagyobb részében még alszik, de fokozatosan egyre többet lesz ébren és figyel. Érdemes kihasználni ezeket az ébrenléti perceket a kapcsolatteremtő játékokra.
A nyugodt, zavartalan alvás is biztosítja számára, hogy éber időszakaiban sokkal jobban képes legyen az ingerek felé irányulni, felfogni azokat, és megfelelő választ adni rájuk, és anyaként te is – ha alszol, amikor a babád alszik –, jobban tudsz majd vele így játékosan is kapcsolódni.
Ha velem maradsz megtudod azt is, hogy miért is fontos a fejlődése szempontjából ez az időszak. Kívánom, hogy mindig találj időt arra, hogy te is pihenj, feltöltődj, vagy ha szeretnéd, akár fejlődj is!